Trekking a Nordic walking – Różnice – Porady dla początkujących

Trekking oraz nordic walking są obecnie wyjątkowo popularne. Przede wszystkim dlatego, że oba te sporty mocno odciążają stawy kolanowe. Możemy spotkać ludzi uprawiających oba sporty na szlakach turystycznych, ale również w mieście. Czym jednak różnią się od siebie i czemu warto zapoznać się z obiema dyscyplinami?

Nordic walking – na czym polega

Przede wszystkim nordic walking ma za zadanie sprawić, by nasze ciało poruszało się podobnie w trakcie chodu, jak podczas pływania. Do uprawiania tego sportu mamy do dyspozycji parę kijków o regulowanej lub nieregulowanej długości. Mają one załączone rękawice przy uchwytach, które są do nich przyczepione i należy je założyć, by móc korzystać z kijków. Kijki nordic walking są tak wyprofilowane, byśmy byli „zmuszeni” do wykonania bardziej płynnego ruchu. Chodzenie za pomocą kijków nordic walking jest znacznie bardziej dynamiczne, niż za pomocą kijów trekkingowych. Przede wszystkim umieszczenie rękawiczki przy uchwycie, pozwala nam na wykonanie pełnego ruchu ręką. Kiedy wykonujemy krok, jeden kijek służy nam do odepchnięcia się, by nasz chód był szybszy i bardziej sprężysty, z kolei drugi kijek, który już pomógł nam w wybiciu jest pozostawiony z tyłu i dzięki rękawiczce możemy go lekko puścić. Chodzimy naprzemiennie, czyli jeśli wykonujemy krok lewą nogą, to prawa ręka trzyma kijek nordic walking prostopadle do naszej stopy i z jej pomocą podobieramy się i odbijamy, by nadać naszemu ruchowi nieco płynności. Wiele osób bardzo chwali sobie ten sposób chodzenia twierdząc, że chodzą znacznie szybciej, a przy okazji znacznie wzmacniają mięśnie rąk. Nordic walking nie jest odpowiedni na wszystkie nawierzchnie – przy wysokim spadku, czy też dużym podwyższeniu, kije nordic walking nie zdają egzaminu. Są za to idealne do chodzenia po dość łagodnych stokach oraz prostych ścieżkach leśnych. Z pomocą kijów nordic walking nie tylko odciążamy kolana, ale przede wszystkim wzmacniamy ręce oraz plecy.

Trekking – na czym polega

Trekking polega na chodzeniu również z kijami, ale trekkingowymi. Z ich pomocą również chodzimy naprzemiennie – lewa noga, prawa ręka, jednak nie puszczamy ich tak dynamicznie jak w przypadku kijów nordic walking. Przede wszystkim dają one znacznie lepszą stabilizację – są przeznaczone na stoki górskie, bardzo ułatwiają zejście ze stromej góry. Służą bardziej do podpierania się podczas wspinaczki, niż do wzmacniania rąk. Również ich zadaniem jest wzmocnienie naszych rąk. Trekking jest wskazany dla wszystkich, którzy uwielbiają górskie wycieczki oraz chcą nieco przy tym odciążyć stawy. Trekking różni się od nordic walking innym rodzajem kijków, które są nieco bardziej stabilne oraz grubsze oraz sposobem chodzenia, który jest nieco spokojniejszy i nie wymaga od nas tam mocnego wybicia się za pomocą nóg oraz rąk. Oba sporty są jednak polecane dla osób aktywnych, lubiących spacerować nie tylko po płaskich ścieżkach. Warto jednak dobrać rodzaj kijków do naszej aktywności oraz trasy, jaką wybraliśmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.